Preskoči na sadržaj

3P ili tri ključna faktora za opremanje senzorne sobe

Opremanje kabineta za senzornu integraciju ili Snoezelen sobe važan je i ponekad zahtjevan proces. Pokazat ćemo vam kako jednostavno odabrati optimalne elemente za vaš prostor te na što obratiti pozornost prilikom opremanja kabineta ili Snozelen sobe za opuštanje.

Prilikom izbora elemenata za kabinet senzorne integracije ili Snoezelen sobu potrebno je obratiti pozornost na niz faktora koji utječu na odabir opreme i alata koje ćete koristiti u senzornoj sobi kako bi osigurali kontroliranu i ciljanu stimulaciju svakog pojedinog osjetila.

Ako uzmemo u obzir raznovrsnost svih faktora koje moramo razmotriti poput dobne skupine i dijagnoza korisnika, ali i pripreme električnih instalacija i nosivosti stropa, jako lako dolazimo do zaključka da je za projektno opremanje kabineta senzorne integracije uistinu potreban multidisciplinaran tim stručnjaka.

Jedan takav tim može vas voditi kroz proces opremanja senzorne sobe besplatno putem ove poveznice, a u nastavku pročitajte više o ključnim faktorima senzorne sobe.

Ključne faktore za opremanje senzorne sobe (kabineta senzorne integracije i/ili Snoezelen sobe) možemo svrstati u tri jednostavne kategorije koje nazivamo „3P“

  1. Potrebe korisnika
  2. Potrebe djelatnika
  3. Prostorna ograničenja

 

Potrebe korisnika 

Kategorija koja s razlogom zauzima prvo mjesto na ljestvici! 

Prije svega, svaki prostor treba biti prilagođen krajnjim korisnicima. Zvuči jednostavno, ali na tržištu postoji preko 1500 različitih proizvoda za senzornu integraciju te mnogobrojna rješenja rađena po mjeri korisnika. 

S druge strane, u slučaju izgradnje novog objekta, nekad je teško izdvojiti skupinu korisnika sa zajedničkim karakteristikama (dijagnoza i dobna skupina) na koje se želimo usredotočiti u pojedinoj ustanovi jer ne postoje relevantni popisi i statistike kojima bi definirali buduće korisnike na danom području.

Već smo naveli da senzorna soba mora sadržavati elemente za kontroliranu i ciljanu stimulaciju svakog pojedinog osjetila. O kojim osjetilima se radi?

Pored svih navedenih osjetila, važno je istaknuti i potrebu za adekvatno pozicioniranje korisnika u prostoru. Drugim riječima, potrebno je osigurati dovoljno funkcionalnih sjedećih i ležećih pozicija kako za opuštanje i odmaranje u sigurnoj zoni, tako i za provođenje ciljanih aktivnosti i vježbi poput aktivnosti u sklopu Floortime terapija. Idealne sjedeće i ležeće pozicije su:

  • mekane fotelje
  • meke podne obloge (strunjače, tatami, tepisi)
  • zidne obloge (strunjače)
  • jastuci
  • vibrirajući elementi za sjedenje i ležanje

Informacije na koje posebno moramo obratiti pozornost u P1 kategoriji:

Dobna skupina korisnika – neovisno o dijagnozi, velika je razlika u karakteristikama elemenata namijenjenih ranoj intervenciji i elemenata namijenjenih adolescentima (dimenzije elemenata – poput sjedećih elemenata i potrebnog radnog prostora, nosivost – ljuljačke, izbor boja i vizuala, ciljane vještine koje planiramo vježbati)

Najčešće dijagnoze korisnika – aktivnosti koje planiramo uvelike se razlikuju ako promatramo dijagnoze poput težih intelektualnih teškoća, cerebralne paralize, Down sindroma ili pak autizma. Tako ćemo se, na primjer, za Down sindrom i autizam fokusirati na adekvatnu stimulaciju vestibularnog i proprioceptivnog sustava.

Pristup kolicima – odgovor na ovo DA/NE pitanje se može intuitivno zaključiti iz prethodno prikupljenih informacija. Ako je odgovor DA, drastično se mijenja raspored prostorije, jer je potrebno osigurati dovoljno prostora za prolaz, pristup elementima i velike uporabne zone elemenata (poput velike ljuljačke za kolica). Također je potrebno pobrinuti se da i ostatak prostora, prilaz ustanovi, hodnici i sva vrata do senzorne sobe budu prilagođena kolicima.

 

Potrebe djelatnika 

Pojam djelatnik odnosi se na sve stručnjake koji provode ciljane i strukturirane aktivnosti (terapije) u sklopu kabineta senzorne integracije ili Snoezelen sobe.

Kroz prizmu korisnika nerijetko se zanemaruje činjenica da u kabinetu senzorne integracije najviše vremena provode djelatnici koji organiziraju svaku pojedinu aktivnost u kabinetu i stoga moraju biti dobro upoznati sa svim elementima, (pripreme terapija, provođenje terapija, post terapijske aktivnosti).

Kako bi uspješno organizirali svoje aktivnosti, djelatnici moraju biti upoznati sa svakim pojedinim elementom senzorne sobe (u pogledu rukovanja i terapijskog pristupa), a da bi to mogli ostvariti svi elementi moraju biti u skladu s  metodama i planom rada djelatnika.

Kako bi prostor optimalno prilagodili djelatnicima, a samim time i korisnicima, moramo obratiti posebnu pozornost na sljedeće faktore:

Struku djelatnika (terapeut senzorne integracije, edukacijski rehabilitator, radni terapeut…) – iako je kabinet senzorne integracije primarno namijenjen senzornim terapeutima,  razni profili stručnjaka mogu koristiti i imati značajne koristi od kabineta senzorne integracije u svom radu

Postojeće materijale za rad – sve postojeće materijale za rad (komunikacijske kartice te osmišljene aktivnosti i igre) potrebno je podržati u daljnjem radu,  a ako je moguće, oplemeniti ih s novim elementima (npr. u postojeće poligone u prostoru dodati nove prepreke različitih visina i tekstura, uključiti kocku s predlošcima za izbor aktivnosti na poligonu i sl…)

Nadogradnja postojećih elemenata za rad – u prostoru se nalazi ljuljačka koja daje odlične rezultate, zašto ne uključiti dodatnu ljuljačku različitih karakteristika?

Postojeće kapacitete u ustanovi – bitno je razmotriti ostale kabinete i radne prostore u ustanovi. Ukoliko  je u ustanovi aktivan kabinet fizioterapeuta te ustanova ima i sportsku dvoranu, možda u kabinetu za senzornu integraciju nije potrebno postaviti švedske ljestve?

Poznavanje korisnika – za uspješnu realizaciju projekta bitno je održavati komunikaciju s voditeljem projekta, ali što ako voditelj projekta nije osoba koja će i koristiti kabinet za senzornu integraciju? Djelatnici koji svakodnevno rade s korisnicima kabineta senzorne integracije najbolje poznaju upravo tu skupinu korisnika i mogu nam uvelike pomoći prilikom definiranja svih relevantnih faktora u P1 – potrebama korisnika, stoga je direktan razgovor s djelatnicima krucijalan faktor uspješnog opremanja senzorne sobe.

U službi djelatnika, posebnu pozornost posvećujemo skladišnom prostoru i prekidačima za električne elemente u prostoru. 

Skladišni prostor –  sigurno odlaganje osobnih predmeta te spremanje manjih pomičnih elemenata za senzornu integraciju, radi organizacije i regulacije podražaja u prostoru te planiranja aktivnosti. 

Prekidači za električne elemente u prostoru – gdje je moguće, pored ulazno-izlaznih vrata vršimo izvedbu skupnih prekidača koji omogućuju jednostavno gašenje i paljenje svih električnih elemenata u prostoru. To omogućuje djelatniku jednostavno napuštanje prostora s korisnikom.  Kako bi se osigurala jednostavna manipulacija prostorom s jednog mjesta te regulacija podražaja u prostoru, svakom električnom elementu pridodajemo jedan prekidač za izolirano gašenje/paljenje. 

U prostorima gdje ne postoji adekvatna izvedba hodnika/predsoblja u kojem bi se obavile pripremne aktivnosti djelatnika i korisnika (izuvanje, skidanje jakne ili presvlačenje…) na ulazu u senzornu sobu moramo osigurati adekvatan prostor za to.

 

Prostorna ograničenja 

Prostorna ograničenja s tehničke strane izvedbe projekta predstavljaju nezaobilazan faktor opremanja senzorne sobe. Lako ih je definirati izvidom prostora, ali zahtijevaju strukovna znanja znatno drukčija od onih koje smo naveli u prve dvije skupine. 

U slučaju nemogućnosti organizacije izvida prostora, fotografije prostora omogućuju našem stručnom timu definiranje ključnih parametara u vrlo kratkom roku. 

Ovaj proces možemo usporediti s jednostavnom kupnjom printera za ustanovu. Ako  ste upoznati s  tržištem printera i tehnologijom ispisa, takav zadatak zahtjeva oko 30 minuta vašeg vremena (15 min online pretrage za optimalnim modelom i narudžbu istog, te 15 minuta za raspakiravanje i inicijalno postavljanje). Ako niste upućeni u kanale pretraživanja, relevantne trgovine, tehnologije ispisa, inkjet vs. cartridge prednosti, dugotrajnosti i stabilnosti modela, odnosa inicijalnog troška te troškova održavanja; nabavka printera vam može bez problema oduzeti 5-6 radnih sati, da na kraju ne bi bili 100% sigurni u konačnu odluku. 

Srećom, za nabavku printera vrlo vjerojatno imate tehničara ili informatičara u ustanovi kojem možete prepustiti taj zadatak. 

S druge strane, utvrđivanje prostornih ograničenja za opremanje senzorne sobe nerijetko zahtjeva strukovna znanja iz područja: građevine, elektrotehnike, statike, obrade materijala… uz paralelnu potrebu strukovnih znanja iz područja senzorne integracije. 

Prilikom razmatranja prostornih ograničenja, potrebno je utvrditi osnovne faktore poput: 

  • dimenzije prostora (D:Š:V)
  • pozicija i dimenzija vrata i prozora
  • fiksne prepreke u prostoru (grede, cijevi raznih grijaćih ili ventilacijskih sustava)
  • grijaća tijela (radijatori, klime)
  • izvori buke (eksterni i interni)
  • namjena susjednih prostorija (drugi radno – terapijski prostori, ali i prostori poput kotlovnice ili sličnih prostora koji utječu na tok rada, izvore buke i opće radne uvjete)
  • pristup kolicima (širina vrata senzorne sobe i cjelokupni prilaz zgrade i svih hodnika koji vode do senzorne sobe)
  • električne instalacije
  • konstrukcija prostora (materijali i izvedbe stropa i zidova na koje se vežu potencijalni elementi)

Svi ovi faktori znatno utječu na konačan raspored elemenata u prostoru. 

Potrebno je osigurati jednostavan prolaz do svih sadržaja u prostoru, adekvatne uporabne zone svakog implementiranog elementa, prostor za pripremu blizu ulaza, adekvatan skladišni prostor, zaštitu svih instalacija (grijaća tijela i električne instalacije), dodatne konstrukcijske elemente (poput nosive grede za ljuljačke u slučaju neadekvatne nosivosti stropa), jednostavno održavanje i čišćenje  prostora i svih elemenata.

 

Kako definirati ključne faktore baš za moj projekt?

 

 

Naš stručni tim potpuno besplatno izrađuje idejno rješenje opremanja prostora. 

3P definiramo strukturiranim telefonskim razgovorom u trajanju 10-15 min, popraćenog mail komunikacijom i razmjenom nekoliko jednostavnih fotografija prostora. 

Sve što je potrebno je kontaktirati nas putem web forme, mailom na info@inc.hr ili telefonom na +385 51 587 296

Na raspolaganju vam stoji stručni INC tim sa svim potrebnim znanjima i velikim iskustvom u projektiranju kabineta senzorne integracije te Snoezelen soba.

Kako do senzorne sobe?

Informacije i upitnik za opremanje senzornih soba

Reci mi!